Nieuwsbrief 20191014

 

 

VERENIGING VAN HOGERE AMBTENAREN BIJ HET MINISTERIE VAN FINANCIEN

 

           

 

Beste leden,

In deze nieuwsbrief treft u een aantal zaken aan waarbij de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) zijn schaduw vooruit werpt.

CAO met ingang van 2020

Op de site https://www.caorijk.nl/ treft u de tekst van de nieuwe CAO aan. De CAO vervangt de rijksbrede arbeidsvoorwaardelijke regelingen, zoals het ARAR (het Algemeen Rijksambtenarenreglement), die vervallen als de WNRA op 1 januari 2020 ingaat. Deze regelingen zijn waar mogelijk technisch omgezet in bepalingen in de CAO, volgens de uitgangspunten en werkwijze zoals afgesproken in de Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk 2018-2020. Dit betekent dat de materiële arbeidsvoorwaarden van rijksambtenaren gelijk blijven. Een stemming te houden onder de leden was dus niet nodig, wel hebben we u in een eerder nieuwsbrief gevraagd om de tekst eens door te nemen en eventuele opmerkingen door te geven aan de CMHF. Daarnaast zijn ook de andere afspraken uit die overeenkomst verwerkt in de CAO. De leesbaarheid van de CAO is er ten opzichte van de oude regelingen verbeterd.

Naast de CAO zullen de bepalingen uit het PUB (de Personele Uitvoeringsbepalingen Belastingdienst) worden omgezet naar een zogenaamd Personeelsreglement. Deze omzetting vindt momenteel plaats en zal naar verwachting voor 31 december 2019 afgerond zijn.

Personeelskaart

Via intranet en uw leidinggevende is gevraagd uw Personeelskaart op P-Direkt te controleren. Wij roepen u op dit vooral zo snel en zo secuur mogelijk te doen. Dit is belangrijk voor uw arbeidsovereenkomst die u voor 1 januari aanstaande gaat krijgen.

Als u onduidelijkheden of onjuistheden aantreft, bespreek dit dan eerst en vooral met uw leidinggevende. Komt u er niet uit dan kunnen en zullen wij u met behulp van onze advocaat steunen.

Statuten

Op 29 augustus hebben de Jurjen Glazenburg en Dennis Baegen de nieuwste statuten getekend. We zijn daarmee klaar voor de toekomst. In de statuten (en overigens ook het vernieuwde huishoudelijk reglement) komt naar voren wat wij in april op de jaarvergadering met u hebben besproken. U kunt beide stukken vinden op de website van de VHMF. [klik hier]

Reglement Rechtsbijstand

Per 5 september is daarnaast ook het nieuwe reglement Rechtsbijstand door het bestuur goedgekeurd. We hebben dit reglement een stevige update gegeven, en nog beter uitgelegd wat het bestuur voor u kan betekenen en waar onze advocaat Dijkgraaf beschikbaar voor is. Ons advies, lees het eens door en wacht niet tot u het wellicht nodig hebt! [klik hier]

Het Bestuur van de VHMF

Paul Soomers

Secretaris VHMF

 

      

Nieuwsbrief 20191109

 

 

VERENIGING VAN HOGERE AMBTENAREN BIJ HET MINISTERIE VAN FINANCIEN

 

           

 

Beste leden,

Op 10 september heeft de CMHF een brief gestuurd aan de SG, Manon Leijten, naar aanleiding van de blog van de DG Jaap Uijlenbroek waarin een integriteitscasus werd besproken. U kunt zich dat vast nog herinneren. Naar aanleiding van deze brief hebben we veel ondersteunende reacties ontvangen, ook van leden die concreet willen meedenken en meehelpen. Dank daarvoor.

In de link hierna treft u aan het antwoord op onze brief [klik hier]. Wij verzoeken u dit aandachtig te lezen. Wellicht is het goed om vooraf op te merken dat het antwoord is geschreven door de DG Jaap Uijlenbroek, namens en op verzoek van de SG. Wat in de brief verwoord is, is dan ook het departementale standpunt. De CMHF heeft dit in het DGO van 22 oktober bij navraag bevestigd gekregen.

Het bestuur van de VHMF heeft de volgende reactie.
"Wij zijn blij met de bevestiging van ons standpunt dat voor de medewerker van het Ministerie van Financiën geen andere fiscale regels gelden. We zijn tevreden dat wij de bevestiging hebben gekregen dat een disciplinair traject niet aan de orde is indien een fout wordt hersteld. Vergissen is menselijk, vergissen mag.

Dat laat onverlet dat wij ook weten en begrijpen dat heel soms een fiscale handeling van een medewerker voor het Ministerie van Financiën als werkgever tot onoverkomelijke bezwaren kan leiden. Daarom zijn wij blij dat er een departementale handreiking is aangekondigd. Die handreiking zal overigens niet alleen met de vakbonden besproken, maar vooral ook afgesproken moeten worden. Helaas is over dat laatste nog geen overeenstemming. En daar maken we ons, zeker gezien de naderende invoering van de WNRA, zorgen over.

Tot slot, dit is een ingewikkeld onderwerp waarbij objectiviteit en transparantie noodzakelijk zijn. De aangekondigde departementale handreiking, inclusief de wederzijdse verwachtingen en mogelijke sancties, zal daarom zo snel mogelijk moeten worden afgesproken."

Het Bestuur van de VHMF

Paul Soomers

Secretaris VHMF

 

 

      

Nieuwsbrief 20191128

 

 

VERENIGING VAN HOGERE AMBTENAREN BIJ HET MINISTERIE VAN FINANCIEN

 

           

 

Beste leden,

Op 14 november verscheen het Interim-advies van Adviescommissie uitvoering toeslagen (Commissie Donner). Het advies is verschenen in de vorm van een rapport, getiteld “Omzien in verwondering”. Het advies behandelt de zogenaamde CAF-11-zaak bij de Belastingdienst/Toeslagen. De commissie stelt vast dat de wetgeving waarop de toekenning en uitbetaling van toeslagen is gebaseerd, complex en streng is en gericht op kwetsbare groepen in de samenleving.

De commissie concludeert dat in deze zaak sprake is geweest van “institutionele vooringenomenheid” die in instructies en organisatie vastlag, waartegen de normale procedures van bezwaar en beroep geen uitkomst boden. Deze vooringenomenheid kwam volgens de commissie voort uit “de (vanuit de politiek gevoede) wens om snel daadwerkelijk wat te doen aan vermoede fraude”.

De constateringen van de commissie lezend kan het bestuur het niet anders dan zeer spijtig vinden wat dit met alle betrokkenen, vooral buiten maar ook binnen de Belastingdienst, heeft gedaan. Daarbij dient te worden aangetekend dat het bestuur van de VHMF de geconstateerde werkwijze bij andere onderdelen van de Belastingdienst vooralsnog niet is tegengekomen.

De VHMF staat voor een integere en objectieve Belastingdienst, vanuit de overtuiging dat juist van een ambtenaar oog voor maatschappelijke effecten mag worden verwacht en dat deze integriteit en objectiviteit er dus voor zorgt dat de onze leden hun werk kunnen doen op een wijze die past bij hun opdracht. De door de commissie geconstateerde institutionele vooringenomenheid, waarbij regels, procedures en doelstellingen vooringenomenheid bevorderden, is dan ook zeer zorgelijk.

Het bestuur van de VHMF pleit voor het breed inzetten van de vaktechnische kennis van de medewerkers en van hun maatschappelijke dienstbaarheid. Dat kan door bij de opzet van een organisatie en in de dagelijkse uitvoering niet alleen te kijken naar de beoogde effecten van die organisatie, maar ook naar eventuele onbedoelde neveneffecten. En door de medewerker (binnen kaders en in samenwerking met andere medewerkers ) de ruimte te geven voor een eigen beslissingsbevoegdheid: “freies Ermessen” als onderdeel van de opzet van de organisatie. Daarbij hebben medewerkers de professionele ruimte om maatschappelijk ongewenste neveneffecten binnen de organisatie te melden.

In zijn reactie stelt de Staatssecretaris dat de SG Financiën Manon Leijten, ABDTopconsult (met behulp van externen) zal laten onderzoeken of en hoe onderdelen van de Financiën kunnen worden ontvlochten. Het bestuur van de VHMF is natuurlijk altijd bereid in dit onderzoek op constructieve wijze mee te praten .

Het Bestuur van de VHMF

Paul Soomers

Secretaris VHMF