Nieuwsbrief 20200114

 

 

VERENIGING VAN HOGERE AMBTENAREN BIJ HET MINISTERIE VAN FINANCIEN

 

           

 

Beste leden,

Op zaterdag 11 januari heeft de minister van Financiën, Wopke Hoekstra, de Tweede kamer bericht dat hij naar aanleiding van de Toeslagen-affaire van plan is de aansturing van de Belastingdienst te versterken[1] . Op hetzelfde moment werd het nieuws bevestigd dat DG Jaap Uijlenbroek gaat vertrekken.

In zijn brief vermeldt de Minister het belang van een moderne en slagvaardige uitvoering: “Het is voor Nederland cruciaal dat belastinginkomsten stabiel, rechtvaardig en betrouwbaar worden gegenereerd voor de financiering van publieke taken die voor ons allemaal van belang zijn. Hij constateert dat “ondanks de trajecten die zijn ingezet, (…) de problemen hardnekkig (blijven). Dit is verklaarbaar gelet op de omvang en complexiteit van de Belastingdienst in zijn huidige vorm en opzet.” Hij komt met een plan dat bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Versterken van de ambtelijke aansturing van Belastingen, Toeslagen en Douane, door deze afdelingen van elkaar te splitsen. De Douane en Toeslagen worden dan niet meer via de Belastingdienst aangestuurd, maar fungeren als zelfstandige entiteiten. Hiervoor worden drie nieuwe DG’s aangezocht, die verantwoordelijk worden voor de ontvlechting van de drie nieuwe Directoraten.
  2. Versnellen en intensiveren verbeteringen managementinformatie en ICT. Gesteld wordt dat “de sturing op de Belastingdienst gehinderd wordt door een gebrek aan adequate managementinformatie”. Daarom zal het programma Managementinformatie en Risicomanagement verder geïntensiveerd en versneld worden. Daarnaast zullen ook in de informatie- en documenthuishouding grote stappen gemaakt worden.
  3. Verbeteren van de dienstverlening naar burgers en bedrijven, in het bijzonder die bij de BelastingTelefoon. Het is volgens de brief essentieel om in de contacten met burgers te streven naar meer menselijke maat, een betere dienstverlening en een hogere kwaliteit van beantwoording van vragen.
  4. Het bevorderen van een cultuur met oog voor de menselijke maat en een veilige werkomgeving. Daartoe worden twee onafhankelijke raadspersonen in stelling gebracht. Aandacht voor de cultuur bij de Belastingdienst is volgens de Ministerie van Financiën van groot belang om de wezenlijke veranderopgaven te kunnen realiseren.” Hiervoor wordt ingezet op:
    a) leiderschap;
    b) een veilige werkomgeving; en
    c) het melden van misstanden door de inzet van personeelsraadspersonen en bescherming klokkenluiders.

De Minister erkent dat voor het goed functioneren van de Belastingdienst leiderschap, rechtstatelijk handelen, oog voor de menselijke maat en eigenaarschap belangrijk zijn.

Het bestuur van de VHMF herkent dat de Belastingdienst een complexe taak heeft. Voor het bestuur is het echter maar de vraag of het uitvoeren van deze taak minder complex wordt als de Belastingdienst wordt opgesplitst. Zeker op korte en middellange termijn gaat bij zo’n splitsing veel (management-) aandacht naar het proces van opsplitsing en minder naar de oplossing van de geconstateerde problemen in de uitvoering.

Het bestuur van de VHMF wijst op de vaststelling van de Commissie Onderzoek Belastingdienst, in lijn met onze inbreng in het gesprek met deze commissie, dat in de leiding van de Belastingdienst het belang van voldoende fiscale kennis alsook ervaring met het bedrijf Belastingdienst belangrijk is[2].

In de Jaarrede 2019[3] heeft het bestuur van de VHMF aangeven dat het de Belastingdienst al jaren ontbreekt aan een elementair iets als een goed Customer Relationship Management Systeem, dat op eenvoudige wijze de medewerker ondersteunt bij dossiervorming. Zo’n CRM-systeem kan er voor zorgen dat meerdere collega’s eenvoudig toegang hebben tot een dossier, maar maakt het ook makkelijker om de vanuit het systeem gemaakte brieven, beschikkingen of e-mails automatisch te laten archiveren.

Het bestuur van de VHMF is bezorgd over de sterke drang naar meer managementinformatie terwijl een groot deel van de medewerkers al het gevoel heeft dat er veel te veel tijd in verantwoording en vastlegging gaat zitten. Tijd die ook besteed zou kunnen worden aan de primaire taken van de Belastingdienst, waaronder dienstverlening.

Dienstverlening is echter niet alleen de Belastingtelefoon. Dienstverlening is juist en vooral spreken met een medewerker die een bepaalde zaak onder handen heeft. Het gebrek aan contactmogelijkheden om complexe zaken met de Belastingdienst te bespreken helpt niet mee om dit probleem op te lossen. Ook de belastingadviseurs hebben hierover regelmatig geklaagd.

De VHMF benadrukt al jaren het belang van een rechtstatelijke houding van de overheid en heeft de dienstleiding en de politiek daar telkens op aangesproken. En een overheidsmedewerker is verantwoording schuldig aan de maatschappij. Juist bij de Belastingdienst, die het recht heeft om vergaand in te grijpen in het leven van burgers dient rechtsstatelijkheid voorop te staan.

Wij pleiten voor het breed inzetten van de vaktechnische kennis van de medewerkers en van hun maatschappelijke dienstbaarheid. En door de medewerker de ruimte te geven voor een eigen beslissingsbevoegdheid. Daarbij nemen medewerkers de professionele ruimte om maatschappelijk ongewenste neveneffecten binnen de organisatie te melden. Leiderschap is onmogelijk zonder tegenspraak.

Het bestuur van de VHMF is van mening dat alle medewerkers zich vrij zouden moeten voelen om te zeggen “tot hier en niet verder” en betreurt dat medewerkers zich daar op dit moment niet vrij toe lijken te voelen. Wel is het voor ons de vraag of hiervoor een cultuurtraject nodig is. Wij zien meer in het individueel aanspreken van de mensen die fouten hebben gemaakt.

Samenvattend constateren wij dat de Toeslagen-affaire slecht is voor het vertrouwen in de Nederlandse overheid en meer in het bijzonder de Belastingdienst. Wij zijn van mening dat alle medewerkers zich vrij zouden moeten voelen om te zeggen “tot hier en niet verder”. Want leiderschap heeft tegenspraak nodig.

Het bestuur is bezorgd over mogelijk onbedoelde effecten van de aangekondigde ontvlechting van Toeslagen en Douane, en wij steken zoals gebruikelijk de hand uit naar de nieuwe Staatssecretarissen en de nieuwe DG’s. Wij hopen dat er een nieuw elan voor de Belastingdienst komt.

Het Bestuur van de VHMF

Paul Soomers

Secretaris VHMF

 

      

Lees daarna ook het verslag van de samenwerkende centrales overheid (SCO) en hun nieuwsbrief over de WNRA (klik hier)

[1] https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2020/01/11/kamerbrief-versterken-besturing-belastingdienst/kamerbrief-versterken-besturing-belastingdienst.pdf

[2] https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2017/01/27/rapport-commissie-onderzoek-belastingdienst/Rapport+Commissie+onderzoek+Belastingdienst.pdf

[3] https://bestuur.vhmf.nl/images/stories/symposium2019/VHMFjaarrede2019.pdf

Nieuwsbrief 20200214

 

 

VERENIGING VAN HOGERE AMBTENAREN BIJ HET MINISTERIE VAN FINANCIEN

 

           

 

Geachte leden,

De voorgenomen opsplitsing van de Belastingdienst blijft, terecht, de gemoederen bezighouden. Wordt het ontvlechten of afritsen? Daarnaast in deze nieuwsbrief een aantal verenigingszaken en iets over IKB.

Ontvlechten of afritsen?

In onze vorige nieuwsbrief heeft u de mening van het bestuur van de VHMF over de voorgestelde ontvlechting van de Belastingdienst, Douane en Toeslagen al kunnen lezen:

  • het bestuur van de VHMF is blij met de (h)erkenning van de Minister van het belang van rechtstatelijk handelen door de Belastingdienst;
  • het afsplitsen van een deel van de organisatie vraagt op middellange termijn veel managementaandacht, die dan niet kan worden besteed aan het oplossen van de geconstateerde problemen;
  • wij zijn bezorgd over de sterke drang naar meer managementinformatie terwijl een groot deel van de medewerkers al het gevoel heeft dat er veel te veel tijd in verantwoording en vastlegging gaat zitten. Tijd die ook besteed zou kunnen worden aan de primaire taken van de Belastingdienst, waaronder dienstverlening;
  • de nadruk van de Minister op leiderschap vraagt een gelijke aandacht voor tegenspraak van medewerkers die vrij zijn om te zeggen “tot hier en niet verder”.

Inmiddels hebben ook de vier bonden brieven aan de minister van Financiën[1] en de Tweede Kamer[2] gestuurd. Ook daarin wordt verbazing uitgesproken over het feit dat reeds oplossingen worden gepresenteerd terwijl het definitieve rapport van de commissie Donner nog moet verschijnen. En over het feit dat een reorganisatie wordt ingezet zonder dat deze is besproken met de medezeggenschap.

De mening van het bestuur van de VHMF zien wij deels bevestigd door voormalig DG Joop van Lunteren in het Financieele Dagblad van 4 februari, onder de kop “Toeslagendrama vraagt analyse, geen ingrepen voor de bühne”[3]. Gezien de reacties die het bestuur heeft ontvangen worden de conclusies van Van Lunteren door een groot aantal leden herkend. Voor diegenen die geen toegang hebben tot het FD hier een aantal citaten:

“Gelukkig lijkt de Kamer alsnog breed in te zien dat er andere manieren zijn dan opsplitsing, met behoud van synergievoordelen. Natuurlijk is belasting heffen iets anders dan toeslagen betalen. Dat vormt binnen de Belastingdienst dan ook een afzonderlijk onderdeel. Verder is toeslagen betalen vooral een proces van informatie-uitwisseling tussen de systemen van belasting en toeslagen. Dat was ook de reden toeslagen bij de Belastingdienst onder te brengen. Die samenhang wordt met de opdeling duidelijk bemoeilijkt.”

Van Lunteren schrijft dat ook de Douane “in de toeslagenput” wordt gegooid. In de argumentatie “dat de staatssecretaris en de DG het te druk hebben” ziet hij niets. “Je zou hopen op een diepere analyse dan ‘span of control’ of ‘complexe processen’. Zeker nu dit in moderne informatiegedreven organisaties een steeds kleinere rol speelt en processen juist naar elkaar toegroeien.”

Van Lunteren concludeert: ”De werkelijke oorzaken van het toeslagendrama zitten niet in de structuur of de omvang van de Belastingdienst, maar in de ontspoorde manier waarop de overheid zowel de burger als haar eigen medewerkers bejegent.”

Intussen worden alle Belastingdienstmedewerkers onderworpen aan een cultuurprogramma. Dit programma is inmiddels van start gegaan met een enquête, waarvan de vraagstelling zo vaag en multi-interpretabel is, dat hij ruimte lijkt te laten naar een uitkomst toe te redeneren. Juist voor een cultuurenquête lijkt dit niet een goede weg. Met input van de medezeggenschap lijkt bovendien niets te zijn gedaan. Of, zoals een lid ons meldde: “Vragen waren suggestief en voor meerdere uitleg vatbaar. Tevens ontbrak het aan een duidelijke toelichting op doel en aanleiding voor de enquête en werd het onderwerp van onderzoek, cultuur, in het geheel niet toegelicht." Dit terwijl juist cultuur een zeer subjectief ervaren onderwerp is. Hierom hebben wij sterke twijfels of deze enquête tot een goede cultuuranalyse leidt. Een verkeerde analyse kan weer leiden tot onjuiste maatregelen.

Tevens zullen alle leidinggevenden bij de Belastingdienst een assessment krijgen.

Onvrede over de uitvoering van het integriteitsbeleid

Mede naar aanleiding van een zeer kritische column van prof. Leo Stevens in het FD van dinsdag[4] waarin hij aandacht besteedt aan het ontslag van een directeur bij Financiën in verband met een fout in de aangifte van zijn vrouw, is ook het FD in het integriteitsbeleid van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst gedoken. In eerdere nieuwsbrieven van de VHMF heeft u al kunnen lezen over de kritiek op de uitvoering van het integriteitsbeleid. Dennis Baegen, vice-voorzitter van de VHMF en onze CMHF-vertegenwoordiger in het Departementaal Georganiseerd Overleg, wordt in het FD geciteerd[5]:

“Er heerst veel onvrede', zegt CMHF-vakbondsvertegenwoordiger Dennis Baegen. 'Medewerkers vinden het integriteitsbeleid te streng en vinden dat er te weinig ruimte is om vergissingen te maken. Ik ken veel collega's die naar eer en geweten de aangifte invullen, maar toch met pijn in de buik op het knopje verzenden drukken.”

De column van Leo Stevens leidde zelfs tot een redactioneel commentaar[6].

Gelukkig zijn er ook nog andere onderwerpen.

IKB

Het bestuur heeft vragen van leden heeft gehad over hoe de vakbondscontributie kan worden ingezet in het Individueel Keuzebudget, zoals vroeger onder IKAP. Een IKB handleiding is in de maak, maar omdat ook voor het bestuur nog niet helemaal helder is hoe de bedragen bij P-direkt moeten worden ingevuld, wachten we even de salarisbetaling van februari af.

Leergeschiedenissen RUG

Namens de VHMF heeft Paul Gunnewijk een aanzet gegeven voor een nieuwe set leergeschiedenissen door studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Deze zullen in ons jubileumjaar 2023 worden opgeleverd. De RUG is op zoek naar mensen om te kunnen interviewen. Hier zou te zijner tijd een rol voor de netwerken van de afdelingen kunnen liggen.

EP’s en Afdelingsvergaderingen

De komende periode, voorafgaand aan de jaarvergadering op 23 april , vinden weer een aantal afdelingsbijeenkomsten (met EP) plaats. Zo kunt u op 19 maart naar Groningen, op 24 maart naar Amsterdam en op 26 maart naar Zwolle en Tilburg. Bij elke vergadering is een afvaardiging van het hoofdbestuur aanwezig. Wij hopen u daar te zien!

Het Bestuur van de VHMF

Paul Soomers

Secretaris VHMF

 

      

[1]http://cmhf.nl/workspace/uploads/20200204-brief-bonden-aan-minister.pdf
[2]http://cmhf.nl/workspace/uploads/20200204-pas_op_werk_in_uitvoering_briefbondentweedekamer.pdf
[3]https://fd.nl/opinie/1333398/toeslagendrama-vraagt-analyse-in-plaats-van-maatregelen-voor-de-buhne
[4]https://fd.nl/opinie/1333493/belastingdienst-hanteert-vaker-een-onbarmhartige-opstelling-in-fiscale-zaken
[5]https://fd.nl/economie-politiek/1333953/rechter-veegt-de-vloer-aan-met-strafontslag-bij-de-belastingdienst
[6]https://fd.nl/opinie/1334477/deze-keer-drijft-fiscus-eigen-mensen-tot-wanhoop

 

Nieuwsbrief 20200316

 

 

VERENIGING VAN HOGERE AMBTENAREN BIJ HET MINISTERIE VAN FINANCIEN

 

           

 

Beste leden,

 

Gisteren zijn aanvullende maatregelen voor heel Nederland tegen de verspreiding van het Corona-virus bekendgemaakt. Die maatregelen hebben veel impact op ons: ook medewerkers van de Belastingdienst worden opgeroepen zo veel als mogelijk thuis te werken en mensen wordt dringend verzocht om bezoek aan kwetsbare personen te beperken. Daarnaast worden alle bijeenkomsten met meer dan 100 mensen afgelast. Zie voor alle maatregelen de nieuwsberichten op rijksoverheid.nl

 

Ongeacht de details van de nu genomen maatregelen is duidelijk dat iedereen een bijdrage moet leveren in deze crisisperiode. Wij kunnen ons ook voorstellen dat er meer maatregelen genomen zullen worden.

 

Gezien de ernst van de mogelijke gevolgen besluit het het hoofdbestuur om tot nader order, maar in ieder geval tot en met 6 april, geen bijeenkomsten van de VHMF te laten plaatsvinden. De tot die tijd geplande (afdelings-)bijeenkomsten zijn afgelast.

 

Met betrekking tot de ALV en het symposium op 23 april zijn nog geen besluiten genomen.

 

Wij houden u op de hoogte en vragen begrip voor bovenstaande,

 

Het Bestuur van de VHMF,

 

Paul Soomers

Secretaris VHMF